Juraj Grečnár
Pozdravujem všetkých čitateľov - po dlhšej dobe opäť na blogu prinášam live prenos z prednášok, tentokrát hernej "konferencie" (ak to tak môžem nazvať) v rámci filmového festivalu Fest Anča.
Juraj Grečnár
Kým začne najbližšia prednáška, tak krátke info z toho, čo tu môžete zažiť: okrem prebiehajúceho Game Jamu, ktorý začal včera o polnoci majú návštevníci možnosť vyskúšať si virtuálnu aj augmentovanú realitu - veci ako Oculus Rift, HTC Vive a môj favorit v technológiách na najbližší rok: Microsoft HoloLens :)
Juraj Grečnár
Kampaň na KickStarteri je síce zaujímavý zdroj peňazí, ale jej príprava trvá mesiace. Preto ak sa celý váš tím venuje vývoju hry, nemáte kapacitu na to, aby ste ju spravili správne. Aspoň podľa chalanov z poľského štúdia IMGN.PRO
Juraj Grečnár
Nasledujúca prednáška bude od Charged Monkey - pražského startupu na poli mobilných hier.
Juraj Grečnár
Návštevníci majú možnosť v priestoroch konferencie nájsť rôzne nálepky s postavičkami z hry What The Hen. Pridávajú vraj nejaké bonusy, ale čo je to zač nezistím - hra je momentálne len pre iPhone.
Juraj Grečnár
Prednáška sa bude venovať prenosu skúseností medzi televíznou animovanou tvorbou a počítačovými hrami.
Juraj Grečnár
Tvorcovia začínali v Írsku na začiatku 90tych rokov.
Juraj Grečnár
Krátka ukážka ma spoľahlivo dostala do animácií známych z detstva a Cartoon Networku..
Juraj Grečnár
Ak poznáte 12 pravidiel animácie zaslúžite si animovať v akomkoľvek odvetví. Minimálne podľa prednášajúceho.
Juraj Grečnár
Presúvame sa k hre What The Hen. Tvorcovia chceli priniesť do hry spomienky na rozprávky z nedeľného rána.
Juraj Grečnár
(Už aspoň chápem, prečo ma tak neskutočne bavila hra Shank)
Juraj Grečnár
Rozhodli sa animáciu renderovať v hre.. A to potrebovalo zopár zásahov do zásad vzhľadu: menej čiar, žiadne farebné gradienty - iba jednoduché farby.
Juraj Grečnár
Pre pozadie zvolili vyšší level detailov ako pre postavičky - tie sa pohybujú a detaily si tak nevšímame podrobne. Pozadie máme na očiach oveľa dlhšie v stabilnej polohe.
Juraj Grečnár
Štýlom zasadenia postáv do prostredia sa inšpirovali u seriálov ako Adventure Time a Gravity Falls
Juraj Grečnár
(Ospravedlňujem sa za výpadky, miestna WiFi nie je jedna z tých spoľahlivejších..)
Juraj Grečnár
Pokračujeme štúdiom MadHeadGames a tým, ako prototypovali svoje hry (a drakov)
Juraj Grečnár
Ide o štúdio piatich ľudí, ktorí tvoria hry
Juraj Grečnár
Nikdy neukazujte hru priateľom, budú ju chváliť aj keď je úplne zlá
Juraj Grečnár
Počas vývoja sa stretnete aj s bolesťami - museli skresať svoje platy na polovicu aby firma prežila
Juraj Grečnár
Blank Page Monster - ničivá príšera pre vývojárov..
Juraj Grečnár
Návrh hry riadia jednoduchými pravidlami.
Juraj Grečnár
Prvé: ak nemáte žiadne pravidlá, vytvorte si ich
Juraj Grečnár
Druhé: vyplňte priestor. Nech je tam čokoľvek, len nie prázdno
Juraj Grečnár
Pri kreslení prototypu nemusíte hneď kresliť všetko. "Požičajte" si vizuál, dajte ho dokopy s vašou predstavou a až potom keď to bude vyzerať OK dajte grafikovi zadanie čo naozaj chcete
Juraj Grečnár
Tretie pravidlo: buďte pripravení zabiť svoje dieťa. Ľahšie sa s tým vyrovnáva keď ich máte vedľa.
Juraj Grečnár
Zabíjať nápady treba aj keď k nim máte vzťah, poznáte ich príbeh a vysnívaný cieľ
Juraj Grečnár
Prostredie sa mení tak často, že pri tvorbe hier nikdy neviete povedať "viem všetko"
Juraj Grečnár
Dôvody prečo zabiť nápady (drakov) prichádzajú s tým, ako ich rozvíjate. Keď smutná scéna vyznie smiešne, je to dôvod ju zabiť rovnako, ako keď zistíte, že nápad bude príliš náročný v pomere snaha/výsledok.
Juraj Grečnár
Program GameDays bude teraz pokračovať filmom Thank You for Playing, takže na hodinu a pol sa rozlúčime.
Juraj Grečnár
Pokračujeme prednáškou z poľského štúdia Plastic.
Juraj Grečnár
A zaoberať sa ideme otázkou či je naozaj ťažké prísť s novým nápadom na počítačovú (mobilnúň hru
Juraj Grečnár
Väčšina vývojárov pozerá na iné hry a zabúda na iné médiá
Juraj Grečnár
Takže potrebujeme trochu experimentovať s vlastnou mysľou a dotlačiť sa do niečoho nového
Juraj Grečnár
Na vytváranie nových nápadov je niekedy lepšie použiť princíp racionálnych čísel.. Tak napríklad môže vzniknúť hra ako Dear Ester. Engine aj princípy FPS, ale bez strieľania. A boja. A čohokoľvek tradičného. Pritom stále tradičné.
Juraj Grečnár
Prednáška sa posúva skôr k matematike racionálnych a iracionálnych čísel. A priraďovania k hrám. Prešli sme si klasické príklady šialených nápadov ako Goat Simulator.
Juraj Grečnár
Dnes sa ťažko vytvára koncept hry len tak z ničoho, oveľa pravdepodobnejšie niečo nové vytvoríme tým, že zoberieme staré nápady a skúsime v nich meniť systémy, mechaniky..
Juraj Grečnár
Teraz je čas na evolúciu hier ako média. Už sú samotné osobitným médiom. To treba rozvinúť.
Juraj Grečnár
Vytvára sa tu nová cieľová skupina: vývojári hier.. Dnes máme cez 5 miliónov registrovaných vývojárov pre Unity. A je to len 47% trhu.
Juraj Grečnár
Program pomaly smeruje k vrcholu.. Pre mňa asi druhá najočakávanejšia prednáška o Thalos Principle.
Juraj Grečnár
Vývoj hry začal jednoducho: vytvorili princíp, ktorý zabraňoval prechodu hráča ďalej v "bludisku"
Juraj Grečnár
Niektoré vizuálne prvky použili z predošlých Serious Sam-ov, iba ich spracovali lepšie aby nevyzerali úplne identicky.
Juraj Grečnár
Množstvo prvkov je však navrhnutých osobitne a snažia sa byť fotorealistickými
Juraj Grečnár
V skutočnosti aj vychádzajú z nafotených sôch a podobne
Juraj Grečnár
Vytvorili vlastné štúdio na fotenie objektov.. Tie, ktoré sa nezmestili (budovy) snímali dronmi
Juraj Grečnár
Vytvorili si na testovanie vlastného bota (AI), ktorý prechádzal hrou. Pre interného testera bolo overenie vecou 10 hodín. Bot to dal za 20 minút (celú hru)
Juraj Grečnár
Nebol to test zameraný na bezchybnosť, ale na prejditeľnosť hry
Juraj Grečnár
Veľmi dôležité boli tiež malé úpravy - tie sa ukázali ako rovnako dôležité než veľké zmeny.
Juraj Grečnár
Herné mechaniky museli byť plynulé, čím zabránili frustrácii hráčov. Plne postačovala frustrácia z riešenia hlavolamov.
Juraj Grečnár
Ako bonus na záver tu máme ukážku Serious Sam vo VR.. Prvý preview do konca leta :)
Juraj Grečnár
Dlhšia odmlka tentoraz spôsobená presunom na Staničku Záriečie, kde sa bude konať pre mňa najočakávanejšia prednáška Samorostu.
Juraj Grečnár
Machinarium bola hra, na ktorej si vyskúšali prácu na väčšom projekte, Samorost 3 sa stal výkladnou skriňou, kde skúšali všetky zložky dostať na maximum.
Juraj Grečnár
Vďaka tomu, že Samorost je stále 2D hra, majú pod dokonalou kontrolou vizuálnu stránku.
Juraj Grečnár
Rozvoj zariadení sa podpísal aj na veľkosti planéty.. V jednotke bola veľká 440px, trojka už mala 830px.
Juraj Grečnár
Posun je aj v prepracovanosti a detailoch. Môžete si porovnať napríklad úvodnú obrazovku Samorostu 2 a 3.
Juraj Grečnár
Hra sa snaží myslieť aj na tých, ktorí nemajú dostatočné skúsenosti s hraním hier. Hra napovedá a snaží sa učiť mechaniky úplne od základov.
Juraj Grečnár
Ku komunikácii sa nepoužívajú žiadne slová, ale iba animácie. Takto je hra hrateľná medzinárodne a aj deťmi, ktoré ešte nevedia čítať..
Juraj Grečnár
Hru ladili aj po vydaní, reálne pretavili niektoré pripomienky hráčov do zmien v novších verziách.
Juraj Grečnár
Svet bol dizajonovaný tak, aby hráč váhal nad tým, ako je vlastne spravený.
Juraj Grečnár
Vizuál hry bol definovaný žltou planétou. Od nej sa vytvárali ďalšie (aj príbehovo spätne)
Juraj Grečnár
Spracovanie fotiek nájdených na internete vytvorilo veľmi slizkú planétu. Kreslenie ceruzky tiež vytvorilo dojem príliš umelej planéty.
Juraj Grečnár
Ich hry vraj často pripomínajú ako niečo na "houbičkách". Grafik však tvrdí, že žiadne pri tvorbe nebral. Mhmhm...
Juraj Grečnár
Pri animácii narazili na zaujímavé problémy, keď mali hotovú lokáciu a vložili do nej charakter.. ktorý nedokázal prejsť dverami, pretože bol príliš veľký. Namiesto prerábky z neho na chvíľu radšej urobili trpaslíka. Vyzerá to dobre :)
Juraj Grečnár
Časť levelov bola vymodelovaná z hliny. Roním slzu za Neverhoodom
Juraj Grečnár
Skalnatá textúra nemusí byť na skale. Mozog si to spojí sám, takže pokojne môžete namiesto kameňa použiť opadávajúcu omietku.
Juraj Grečnár
Grafici sa snažia robiť levely tak, aby vyzerali dobre aj ako obraz v obývačke. Treba povedať, že sa im to podarilo skvele.
Juraj Grečnár
Na rozdiel od iných konceptov sa táto hra nesnaží vynervovať hráča - skôr naopak, upokojuje a dáva rôzne hračičky na oddych. Ak je niekto pri Samoroste nervózny, môže si za to len a len sám :)
Juraj Grečnár
Zvuky robil človek, ktorý prevažne nerozpráva. Ale robí zvuky.
Juraj Grečnár
AmanitaDesign zatiaľ s najdlhším potleskom, aký som na tejto akcii počul. Robota to dobre, čo si budeme hovoriť. Ak ste ešte nemali česť vyskúšať nový Samorost, smelo do toho!
Juraj Grečnár
Z prednáškovej časti je to na tento rok všetko. Pokračovať budem už len prezentáciou hier vyvinutých počas GameJamu. Zvedavý som :)
Juraj Grečnár
Na tohtoročnom GameJame sa zúčastnilo spolu 6 hier.
Juraj Grečnár
Pre víťazov sú pripravené rôzne ceny.. Napríklad džem :D
Juraj Grečnár
Porotu tvorili ľudia zo štúdií Pixel Federation (SK), Plastic (PL) a Crogames (CRO)
Juraj Grečnár
Prvá hra: Rise and Fall. Jednoduchá hra s kruhovým bludiskom ktoré na vás letí a snažíte sa so svojou bodkou dostať čo najďalej. Nie je otázka či zlyháte, ale kedy.. Tento princíp Flappy Bird kde hráte do zlyhania moc nemusím..
Juraj Grečnár
Druhá hra: Long Walk.. Ak to bude ako presuny medzi lokáciami vo WOW tak ma trafí..
Juraj Grečnár
Opäť princíp kruhového labyrintu, tentokrát však máte cestou tlačítka, ktoré otočia platformu okolo vás a tým menia bludisko dynamicky.
Juraj Grečnár
Tretia hra: Circle Balls
Juraj Grečnár
Gule, ktoré vás naháňajú a snažia sa vás zabiť. Je to presne také, ako to znie :D
Juraj Grečnár
Štvrtá hra: Kachničky
Juraj Grečnár
Prezentuje typek v tričku s nápisom "triéko".. Nie je to preklep. Presne také chcem.
Juraj Grečnár
Ale k hre.. trochu budhistická, môžete v nej hrať za niekoľko zvieratiek a voliť si, čím chcete byť v budúcom živote. Ak zvolíte zle, level nedokončíte. Baví zatiaľ najviac.
Juraj Grečnár
Narovinu, neviem vám presne sprostredkovať dojmy z tej hry. Iba to, že si ju chcem zahrať. Hneď.
Juraj Grečnár
Dobrá správa je že hry budú zverejnené na webstránke gamejamu. Yay!
Juraj Grečnár
Ďalšia hra: Okultné zajace útočia
Juraj Grečnár
Vznikla ako vedľajší projekt týmu stojaceho za Kačičkami. Za 8 hodín.
Juraj Grečnár
Princíp je jednoduchý: stojíte v kruhu kam prichádzajú okultné zajace. Tie ničíte rôznymi kúzlami a snažíte sa prežiť. Solídna záchodovka. Tiež by som si zahral..
Juraj Grečnár
Posledná hra od ľudí z Pixel Federation: Wild Wild Justice
Juraj Grečnár
Pekná westernová strieľačka
Juraj Grečnár
Bulánci na divokom západe. Dobré zvuky, všetko, krviprelievanie.. Presne taká šialenosť, ako čakáte.
Juraj Grečnár
Toľko prezentácie, už len vyhodnotenia.
Juraj Grečnár
Tretie miesto: Circle Balls.
Juraj Grečnár
Druhé miesto: Rise and Fall. Inak moji favoriti na víťazov. Tesne. Ale zaslúžia si stáť medzi víťazmi dnes.
Juraj Grečnár
Prvé miesto: Kačičky. Teším! Palec hore. Keď to bude online, určite si zahrajte. Niektoré mechaniky prekvapia. Nechajte sa prekvapiť. Stojí to za to. Tvorcom len: gratulácia!
Juraj Grečnár
Je to za nami: pekný večer!