user Juraj Grečnár
Pozdravujem všetkých čitateľov - po dlhšej dobe opäť na blogu prinášam live prenos z prednášok, tentokrát hernej "konferencie" (ak to tak môžem nazvať) v rámci filmového festivalu Fest Anča.

user Juraj Grečnár
Kým začne najbližšia prednáška, tak krátke info z toho, čo tu môžete zažiť: okrem prebiehajúceho Game Jamu, ktorý začal včera o polnoci majú návštevníci možnosť vyskúšať si virtuálnu aj augmentovanú realitu - veci ako Oculus Rift, HTC Vive a môj favorit v technológiách na najbližší rok: Microsoft HoloLens :)

user Juraj Grečnár
Kampaň na KickStarteri je síce zaujímavý zdroj peňazí, ale jej príprava trvá mesiace. Preto ak sa celý váš tím venuje vývoju hry, nemáte kapacitu na to, aby ste ju spravili správne. Aspoň podľa chalanov z poľského štúdia IMGN.PRO

user Juraj Grečnár
Nasledujúca prednáška bude od Charged Monkey - pražského startupu na poli mobilných hier.

user Juraj Grečnár
Návštevníci majú možnosť v priestoroch konferencie nájsť rôzne nálepky s postavičkami z hry What The Hen. Pridávajú vraj nejaké bonusy, ale čo je to zač nezistím - hra je momentálne len pre iPhone.

user Juraj Grečnár
Prednáška sa bude venovať prenosu skúseností medzi televíznou animovanou tvorbou a počítačovými hrami.

user Juraj Grečnár
Tvorcovia začínali v Írsku na začiatku 90tych rokov.

user Juraj Grečnár
Krátka ukážka ma spoľahlivo dostala do animácií známych z detstva a Cartoon Networku..

user Juraj Grečnár
Ak poznáte 12 pravidiel animácie zaslúžite si animovať v akomkoľvek odvetví. Minimálne podľa prednášajúceho.

user Juraj Grečnár
Presúvame sa k hre What The Hen. Tvorcovia chceli priniesť do hry spomienky na rozprávky z nedeľného rána.

user Juraj Grečnár
(Už aspoň chápem, prečo ma tak neskutočne bavila hra Shank)

user Juraj Grečnár
Rozhodli sa animáciu renderovať v hre.. A to potrebovalo zopár zásahov do zásad vzhľadu: menej čiar, žiadne farebné gradienty - iba jednoduché farby.

user Juraj Grečnár
Pre pozadie zvolili vyšší level detailov ako pre postavičky - tie sa pohybujú a detaily si tak nevšímame podrobne. Pozadie máme na očiach oveľa dlhšie v stabilnej polohe.

user Juraj Grečnár
Štýlom zasadenia postáv do prostredia sa inšpirovali u seriálov ako Adventure Time a Gravity Falls

user Juraj Grečnár
(Ospravedlňujem sa za výpadky, miestna WiFi nie je jedna z tých spoľahlivejších..)

user Juraj Grečnár
Pokračujeme štúdiom MadHeadGames a tým, ako prototypovali svoje hry (a drakov)

user Juraj Grečnár
Ide o štúdio piatich ľudí, ktorí tvoria hry

user Juraj Grečnár
Nikdy neukazujte hru priateľom, budú ju chváliť aj keď je úplne zlá

user Juraj Grečnár
Počas vývoja sa stretnete aj s bolesťami - museli skresať svoje platy na polovicu aby firma prežila

user Juraj Grečnár
Blank Page Monster - ničivá príšera pre vývojárov..

user Juraj Grečnár
Návrh hry riadia jednoduchými pravidlami.

user Juraj Grečnár
Prvé: ak nemáte žiadne pravidlá, vytvorte si ich

user Juraj Grečnár
Druhé: vyplňte priestor. Nech je tam čokoľvek, len nie prázdno

user Juraj Grečnár
Pri kreslení prototypu nemusíte hneď kresliť všetko. "Požičajte" si vizuál, dajte ho dokopy s vašou predstavou a až potom keď to bude vyzerať OK dajte grafikovi zadanie čo naozaj chcete

user Juraj Grečnár
Tretie pravidlo: buďte pripravení zabiť svoje dieťa. Ľahšie sa s tým vyrovnáva keď ich máte vedľa.

user Juraj Grečnár
Zabíjať nápady treba aj keď k nim máte vzťah, poznáte ich príbeh a vysnívaný cieľ

user Juraj Grečnár
Prostredie sa mení tak často, že pri tvorbe hier nikdy neviete povedať "viem všetko"

user Juraj Grečnár
Dôvody prečo zabiť nápady (drakov) prichádzajú s tým, ako ich rozvíjate. Keď smutná scéna vyznie smiešne, je to dôvod ju zabiť rovnako, ako keď zistíte, že nápad bude príliš náročný v pomere snaha/výsledok.

user Juraj Grečnár
Program GameDays bude teraz pokračovať filmom Thank You for Playing, takže na hodinu a pol sa rozlúčime.

user Juraj Grečnár
Pokračujeme prednáškou z poľského štúdia Plastic.

user Juraj Grečnár
A zaoberať sa ideme otázkou či je naozaj ťažké prísť s novým nápadom na počítačovú (mobilnúň hru

user Juraj Grečnár
Väčšina vývojárov pozerá na iné hry a zabúda na iné médiá

user Juraj Grečnár
Takže potrebujeme trochu experimentovať s vlastnou mysľou a dotlačiť sa do niečoho nového

user Juraj Grečnár
Na vytváranie nových nápadov je niekedy lepšie použiť princíp racionálnych čísel.. Tak napríklad môže vzniknúť hra ako Dear Ester. Engine aj princípy FPS, ale bez strieľania. A boja. A čohokoľvek tradičného. Pritom stále tradičné.

user Juraj Grečnár
Prednáška sa posúva skôr k matematike racionálnych a iracionálnych čísel. A priraďovania k hrám. Prešli sme si klasické príklady šialených nápadov ako Goat Simulator.

user Juraj Grečnár
Dnes sa ťažko vytvára koncept hry len tak z ničoho, oveľa pravdepodobnejšie niečo nové vytvoríme tým, že zoberieme staré nápady a skúsime v nich meniť systémy, mechaniky..

user Juraj Grečnár
Teraz je čas na evolúciu hier ako média. Už sú samotné osobitným médiom. To treba rozvinúť.

user Juraj Grečnár
Vytvára sa tu nová cieľová skupina: vývojári hier.. Dnes máme cez 5 miliónov registrovaných vývojárov pre Unity. A je to len 47% trhu.

user Juraj Grečnár
Program pomaly smeruje k vrcholu.. Pre mňa asi druhá najočakávanejšia prednáška o Thalos Principle.

user Juraj Grečnár
Vývoj hry začal jednoducho: vytvorili princíp, ktorý zabraňoval prechodu hráča ďalej v "bludisku"

user Juraj Grečnár
Niektoré vizuálne prvky použili z predošlých Serious Sam-ov, iba ich spracovali lepšie aby nevyzerali úplne identicky.

user Juraj Grečnár
Množstvo prvkov je však navrhnutých osobitne a snažia sa byť fotorealistickými

user Juraj Grečnár
V skutočnosti aj vychádzajú z nafotených sôch a podobne

user Juraj Grečnár
Vytvorili vlastné štúdio na fotenie objektov.. Tie, ktoré sa nezmestili (budovy) snímali dronmi

user Juraj Grečnár
Vytvorili si na testovanie vlastného bota (AI), ktorý prechádzal hrou. Pre interného testera bolo overenie vecou 10 hodín. Bot to dal za 20 minút (celú hru)

user Juraj Grečnár
Nebol to test zameraný na bezchybnosť, ale na prejditeľnosť hry

user Juraj Grečnár
Veľmi dôležité boli tiež malé úpravy - tie sa ukázali ako rovnako dôležité než veľké zmeny.

user Juraj Grečnár
Herné mechaniky museli byť plynulé, čím zabránili frustrácii hráčov. Plne postačovala frustrácia z riešenia hlavolamov.

user Juraj Grečnár
Ako bonus na záver tu máme ukážku Serious Sam vo VR.. Prvý preview do konca leta :)

user Juraj Grečnár
Dlhšia odmlka tentoraz spôsobená presunom na Staničku Záriečie, kde sa bude konať pre mňa najočakávanejšia prednáška Samorostu.

user Juraj Grečnár
Machinarium bola hra, na ktorej si vyskúšali prácu na väčšom projekte, Samorost 3 sa stal výkladnou skriňou, kde skúšali všetky zložky dostať na maximum.

user Juraj Grečnár
Vďaka tomu, že Samorost je stále 2D hra, majú pod dokonalou kontrolou vizuálnu stránku.

user Juraj Grečnár
Rozvoj zariadení sa podpísal aj na veľkosti planéty.. V jednotke bola veľká 440px, trojka už mala 830px.

user Juraj Grečnár
Posun je aj v prepracovanosti a detailoch. Môžete si porovnať napríklad úvodnú obrazovku Samorostu 2 a 3.

user Juraj Grečnár
Hra sa snaží myslieť aj na tých, ktorí nemajú dostatočné skúsenosti s hraním hier. Hra napovedá a snaží sa učiť mechaniky úplne od základov.

user Juraj Grečnár
Ku komunikácii sa nepoužívajú žiadne slová, ale iba animácie. Takto je hra hrateľná medzinárodne a aj deťmi, ktoré ešte nevedia čítať..

user Juraj Grečnár
Hru ladili aj po vydaní, reálne pretavili niektoré pripomienky hráčov do zmien v novších verziách.

user Juraj Grečnár
Svet bol dizajonovaný tak, aby hráč váhal nad tým, ako je vlastne spravený.

user Juraj Grečnár
Vizuál hry bol definovaný žltou planétou. Od nej sa vytvárali ďalšie (aj príbehovo spätne)

user Juraj Grečnár
Spracovanie fotiek nájdených na internete vytvorilo veľmi slizkú planétu. Kreslenie ceruzky tiež vytvorilo dojem príliš umelej planéty.

user Juraj Grečnár
Ich hry vraj často pripomínajú ako niečo na "houbičkách". Grafik však tvrdí, že žiadne pri tvorbe nebral. Mhmhm...

user Juraj Grečnár
Pri animácii narazili na zaujímavé problémy, keď mali hotovú lokáciu a vložili do nej charakter.. ktorý nedokázal prejsť dverami, pretože bol príliš veľký. Namiesto prerábky z neho na chvíľu radšej urobili trpaslíka. Vyzerá to dobre :)

user Juraj Grečnár
Časť levelov bola vymodelovaná z hliny. Roním slzu za Neverhoodom

user Juraj Grečnár
Skalnatá textúra nemusí byť na skale. Mozog si to spojí sám, takže pokojne môžete namiesto kameňa použiť opadávajúcu omietku.

user Juraj Grečnár
Grafici sa snažia robiť levely tak, aby vyzerali dobre aj ako obraz v obývačke. Treba povedať, že sa im to podarilo skvele.

user Juraj Grečnár
Na rozdiel od iných konceptov sa táto hra nesnaží vynervovať hráča - skôr naopak, upokojuje a dáva rôzne hračičky na oddych. Ak je niekto pri Samoroste nervózny, môže si za to len a len sám :)

user Juraj Grečnár
Zvuky robil človek, ktorý prevažne nerozpráva. Ale robí zvuky.

user Juraj Grečnár
AmanitaDesign zatiaľ s najdlhším potleskom, aký som na tejto akcii počul. Robota to dobre, čo si budeme hovoriť. Ak ste ešte nemali česť vyskúšať nový Samorost, smelo do toho!

user Juraj Grečnár
Z prednáškovej časti je to na tento rok všetko. Pokračovať budem už len prezentáciou hier vyvinutých počas GameJamu. Zvedavý som :)

user Juraj Grečnár
Na tohtoročnom GameJame sa zúčastnilo spolu 6 hier.

user Juraj Grečnár
Pre víťazov sú pripravené rôzne ceny.. Napríklad džem :D

user Juraj Grečnár
Porotu tvorili ľudia zo štúdií Pixel Federation (SK), Plastic (PL) a Crogames (CRO)

user Juraj Grečnár
Prvá hra: Rise and Fall. Jednoduchá hra s kruhovým bludiskom ktoré na vás letí a snažíte sa so svojou bodkou dostať čo najďalej. Nie je otázka či zlyháte, ale kedy.. Tento princíp Flappy Bird kde hráte do zlyhania moc nemusím..

user Juraj Grečnár
Druhá hra: Long Walk.. Ak to bude ako presuny medzi lokáciami vo WOW tak ma trafí..

user Juraj Grečnár
Opäť princíp kruhového labyrintu, tentokrát však máte cestou tlačítka, ktoré otočia platformu okolo vás a tým menia bludisko dynamicky.

user Juraj Grečnár
Tretia hra: Circle Balls

user Juraj Grečnár
Gule, ktoré vás naháňajú a snažia sa vás zabiť. Je to presne také, ako to znie :D

user Juraj Grečnár
Štvrtá hra: Kachničky

user Juraj Grečnár
Prezentuje typek v tričku s nápisom "triéko".. Nie je to preklep. Presne také chcem.

user Juraj Grečnár
Ale k hre.. trochu budhistická, môžete v nej hrať za niekoľko zvieratiek a voliť si, čím chcete byť v budúcom živote. Ak zvolíte zle, level nedokončíte. Baví zatiaľ najviac.

user Juraj Grečnár
Narovinu, neviem vám presne sprostredkovať dojmy z tej hry. Iba to, že si ju chcem zahrať. Hneď.

user Juraj Grečnár
Dobrá správa je že hry budú zverejnené na webstránke gamejamu. Yay!

user Juraj Grečnár
Ďalšia hra: Okultné zajace útočia

user Juraj Grečnár
Vznikla ako vedľajší projekt týmu stojaceho za Kačičkami. Za 8 hodín.

user Juraj Grečnár
Princíp je jednoduchý: stojíte v kruhu kam prichádzajú okultné zajace. Tie ničíte rôznymi kúzlami a snažíte sa prežiť. Solídna záchodovka. Tiež by som si zahral..

user Juraj Grečnár
Posledná hra od ľudí z Pixel Federation: Wild Wild Justice

user Juraj Grečnár
Pekná westernová strieľačka

user Juraj Grečnár
Bulánci na divokom západe. Dobré zvuky, všetko, krviprelievanie.. Presne taká šialenosť, ako čakáte.

user Juraj Grečnár
Toľko prezentácie, už len vyhodnotenia.

user Juraj Grečnár
Tretie miesto: Circle Balls.

user Juraj Grečnár
Druhé miesto: Rise and Fall. Inak moji favoriti na víťazov. Tesne. Ale zaslúžia si stáť medzi víťazmi dnes.

user Juraj Grečnár
Prvé miesto: Kačičky. Teším! Palec hore. Keď to bude online, určite si zahrajte. Niektoré mechaniky prekvapia. Nechajte sa prekvapiť. Stojí to za to. Tvorcom len: gratulácia!

user Juraj Grečnár
Je to za nami: pekný večer!