
Konferencia Living on the Edge sa pomaly začína. Sledovať nás môžete na webe konferencie.hnonline.sk, prípadne na Twitteri s hashtagom #LOTE2013

Človek chodí na konferencie preto, aby mohol kradnúť myšlienky, lebo nikde nie sú zaznamenané. Táto je. Ale kto by sa dnes zaoberal autorskými právami.

Zvykli sme sa vyhovárať na krízu. Stala sa veľmi populárna, no správy o nej nás nejak extra neberú..

.. až do momentu, keď sme zistili, že predaje klesli a zisk je preč.

Slovensko bolo vždy vnímané ako krajina, ktorá si potrpí na značkách. Posledné roky to zmenili.

Keby nám nestačila kríza, máme tu ešte EÚ. Pripravuje zdanenie potravín, ktoré spôsobujú obezitu.

To, že ľudia nekupujú komodity neznamená, že nekupujú vôbec. Len nikto nechce utrácať peniaze za tovar, ktorý nemá hodnotu.

Spotrebitelia v depresii si chcú robiť radosť.

Hypermarkety sa dnes stávajú socialistickou Jednotou. Tam, kde kedysi bolo osem jahodových džemov je dnes jeden alebo dva.

Ľudia chcú nákupné zážitky, nie nákup samotný.

Dnes už nie je návšteva obchodu rodinnou udalosťou. A muži stratili rozhodovacie právomoci v segmente pivo.

Do marketingu predaja sa za posledné dva roky presunulo o 18 % viac rozpočtu.

Reklamné agentúry sa začínajú vracať k veciam 20 rokov dozadu - ako posilniť predaje..

Narušuje sa reklamná viera v to, že bude dobre.

Kto z vás je dnes prekvapený, keď počuje, že dostal zľavu?

Zľava vzbudzuje len krátku emóciu. Buď som z nej prekvapený príjemne, alebo som naštvaný. Väčšinou sa dnes prejavuje to naštvanie.

Dnes nás čaká aj príbeh auta od KIE, ktoré sa z lacného stalo strednou cenovou skupinou.

Zamerať sa na verných zákazníkov? Mýtus. 80 % zákazníkov je promiskuitných.

Zákazníci, ktorí chodia pravidelne, vyžadujú zľavy. Tí, ktorí prídu nárazovo, zaplatia pokojne oveľa viac.

Väčšina vernostných kariet bola používaná z čistej "vychcanosti" zákazníkov. Idú tam, kde majú s kartou aktuálne zľavu. Je jedno, či ste Tesco, Billa alebo letecká spoločnosť.

Prežijú len silní? Tí musia meniť zásadné piliere svojho fungovania. Menšie a stredné firmy sa ľahšie prispôsobujú napr. politickej situácii.

Upustili sme od predstavy, že skúšobné kabíny nahradia inteligentné displeje. Na druhú stranu sú vítané napríklad QR kódy obsahujúce informácie o pestovaní novej rastliny.

Plocha v obchodoch, kde sa predáva, sa postupne zmenšuje. Naopak stúpa rozmer miesta, kde môže zákazník zažiť nejaký zážitok.

Končí sa prvý blog prezentácií, nasleduje krátka prestávka po ktorej nás čakajú nové metódy pre hardsell.

Marketingový manažér z KIE Juraj Mičko prichádza rozprávať o tom, ako dostať ľudí do showroomu.

KIA očakáva, že tento rok nastane stagnácia, autá sa doposiaľ predávali vďaka rôznym nástrojom. Už v 1Q trh poklesol o niekoľko percent.

KIA vznikla ako manufaktúra, ktorá začala po vojne vyrábať bicykle. Ručne.

Neskôr to boli motocykle, trojkolky a až v 70. rokoch prišli automobily.

Vstup na slovenský podnikateľský trh v divokých 90. rokoch. Dizajn bol taký, aký bol, produkt rovnako. Nadšenie? Sotva.

Postavením automobilky pri Žiline sa začal útok na Európu.

Nevábny dizajn, otázna kvalita a značka z ďalekej Ázie. Toť východiskové body.

Dnes európsky šéf KIE nadizajnoval známe Audi TT.

4000 ľudí priamo, 11000 ľudí cez dodávateľské spoločnosti. Zamestnanci, ktorí produkujú autá pre európsky trh a Rusko.

Jeden zo základných (a možno nenápadných) pilierov predaja áut KIA je 7 ročná záruka.

Ak niečo závidia konkurenčné spoločnosti, tak je to možnosť spojiť meno spoločnosti z krajinou. SlovaKIA.

Pre istotu však zmenili claim Made in SlovaKIA na "Vyrobené na Slovensku".. Pomohlo to ešte viac :)

Veľa značiek presúva výrobu do Indie alebo Turecka. Snažia sa pritiahnuť záujem u ľudí aj v čase krízy.

Otázka ako dostať ľudí do showroomu je veľmi ťažká. Veľmi dlho sa to nedarilo ani KII.

Keď teda nevedia dostať ľudí do predajní, chodia medzi nich. V spolupráci s rôznymi partnermi.

Najbližšie k srdcu slovenského zákazníka je samozrejme hokej. Ten však drží konkurencia - Škoda.

Našli preto náhradu, druhú najbližšiu vec. Áno, správne. Futbal.

V oblasti charity je u nás veľmi blízka známa Liga proti rakovine. Preto sa stali partnermi Dňa narcisov.

Autá nie sú komodita ako potraviny, kde ľudia prídu, lebo musia.

Tento rok skúšajú prepojiť online a offline. Možnosť vyhrať auto skúšajú komunikovať len v online.

Ako spoznáte, ktorá KIA bola vyrobená na Slovensku? V marketingových materiáloch sa okrem záruky prezentuje logo Vyrobené na Slovensku. Ostatné sú z dovozu.

Citroen raz znížil ceny automobilov. A odvtedy sa nevie zdvihnúť vyššie, ľudia viac platiť nechcú.

Namiesto zníženia ceny sa v KIA snažia komunikovať rozdelenie ceny na štvrtiny. Nie je to novinka, len zmenili kampaň.

Prednášajúci si vyslúžil napäté ticho, keď spomenul, že idú komunikovať novú vec. Potom zavládlo podobne tiché sklamanie, pretože nepovedal akú.

V roku 2003 bolo na Slovensku predaných 63 áut KIA.

Výzva na tento rok je mať jednu identitu, ktorú rozozná každý bez ohľadu na komunikačný kanál.

Nasledujú otázky z publika. Prvá sa pýta zákerne. Koľko testovacích jázd je potrebných na predaj jedného auta. Túto metriku však marketingové oddelenie KIE neskúma. Okolo zavládol mierny šum.

Ktoré aktivity dávajú KII zmysel? Na čo je dobrý sponzoring futbalistov? Prečo nie akvabely? Lebo nemajú také mediálne výstupy.

Nemerajú ani výstupy z médií.

Nemeráme. Nemáme. Nesledujeme. Ne, ne, ne. O chvíľu ho zožerú aj s topánkami.

Efektívnosť online komunikácie merajú prostredníctvom agentúry. Sledujú reach, impresie, ceny za kliky a zobrazenia.

Koľko percent z ceny auta ide do marketingu? Približne v rozpätí 5-7 %.

Keď sa toľko investuje do futbalu, padla otázka, či po MS vo futbale zaznamenali vzostup. Nezaznamenali.

V pláne je využívanie údajov o existujúcich zákazníkoch pomocou CRM systému. Trochu mi však chýba meranie nie existujúcich, ale nových.

Prepad predaja v rokoch 2008-2009 bol spôsobený ukončením akcie "šrotovné" a začiatkom krízy.

Po aktivitách zameraných na návštevu showroomu sa nestalo nič signifikantné. De facto sa nič nezmenilo. Ľudia neprídu po darček alebo cenu. Požičanie auta na týždeň nemá hodnotu.

O ceny je však záujem v jednom segmente - fanúšikovia na Facebooku.

"Čo je BMW oproti vám.." Moderátor zabavil publikum a prepotil jednu košeľu v miestnosti.

Tibor Molnár z Nestlé príde až poobede. Irónia osudu, je v kolóne áut.

Slovo si zobrala Katarína Pavlíková z GraphicMail. Služby, ktorá slúži na vytváranie mailových kampaní.

Za 3 roky fungovania cez nich odišiel spam len jeden krát. Smola, že na 50000 adries.

Sľubuje nám prezradenie reálnych dát zozbieraných za obdobie existencie. Vysoko rúbe, ale teším sa.

Marketingovo cielený newsletter je protipól spamu. Ten totiž rozosielajú tí, ktorí vôbec marketingu nerozumejú.

Twitter, Facebook, LinkedIn neslúžia na predaj, ale na budovanie vzťahu. Hmm.. Hmm?

25 % ľudí otvára newsletter na mobilnom zariadení

Tretina nákupov na eBay je realizovaná z mobilných zariadení. U lokálneho Aukra je to však len 7 %.

Keď sa na email marketing použijú meracie nástroje, ľahko sa objaví fakt, že veľa adries zaradených v zozname je nefunkčných.

E-mailové adresy sú všade okolo nás. A príležitosti rovnako. Napríklad pri predaji. Šanca na získanie súhlasu.

Kúpele v Trenčianskych Tepliciach si napr. začali pýtať kontakty od hostí, ktorí absolvovali pobyt.

Mailling list im vzrástol o 210 %.

Miera konverzie newsletterov u Muzikeru je 1,4 %. Každé investované euro do newslettra v top sezóne (Vianoce) je 28 eur. Nie obrat. Zisk. Mimo sezóny je to niečo okolo 4 eur.

Email marketing vraj výrazne pomáha, ale málo sa o ňom rozpráva..

Content marketing nie je tak in, ako akcie a zľavy v maillistoch.

Údaje o návratnosti boli len minimálna hranica - lebo nevieme merať úspech predaja tým, že človek príde priamo do predajne.

Keď mi niekto dá vizitku s mailom, môžem to považovať za súhlas so zasielaním newslettru? Áno, ak je to správne ústne odkomunikované.

Na otváranie newslettrov sú vraj najslabšie dni utorok, streda, štvrtok. Dobre sa čítajú ráno a po tretej poobede.

Klientov, ktorí majú dobrú reputáciu na spam zaraďujú k serverom, ktoré majú vysoké hodnotenia a tým zabraňujú k strate zachytením v spam filtri.

Starší ľudia čítajú newslettre. Vraj nemajú čo robiť.

Po odoslaní mailingu raz za mesiac sa z databázy cca 30000 ľudí odhlási 30.

Prichádza Latislav Csengeri z GfK Slovakia rozprávať o zmene spotrebného správania na Slovensku.

Sme všetci pesimisti? Nie. Marketéri v miestnosti sú optimisti. Až 72 % hlasujúcich. Preto nemôžeme vidieť svet tak, ako ostatní. Väčšina obyvateľstva je v obavách resp. vidí budúcnosť negatívne.

Počujeme veľa čísel o optimistoch a pesimistoch. Virtuálne som sa ocitol v štátnicovej komisii.

Optimisti nadpriemerne nakupujú polotovary, omáčky a papierové produkty. Obávajúci sa nadpriemerne kupujú alkoholické nápoje. Pesimisti sú zameraní na základné potraviny.

Optimistov nájdeme na západe Slovenska a v Košiciach. Žilina je plná obávajúcich sa. Kraj ako taký je plný pesimistov. Podobne, ako celý sever.

Money make us smile. Optimisti majú veľké príjmy v domácnosti.

Celkové výdavky na jedného pesimistu idú do straty.

Funguje letáková turistika? Podľa českej GfK áno. U nás chodí nakupovať viac než tretina ľudí na základe letáku. Najviac pesimisti.

GkF má 1500 domácností, ktoré skenujú denne svoje nákupy a poskytujú tak štatistiku.

Optimisti sa neradi uspokojujú s alternatívou. Ak nenájdu produkt, ktorý hľadajú, idú tam, kde ho dostanú.

Z publika padajú otázky, ktoré sa učia v základoch marketingu a vyhodnocovania rôznych prieskumov. Bojím sa spýtať na pozíciu a plat autorov..

Posledná otázka zostala visieť nezodpovedaná: prečo optimistickí Slováci kupujú veľa papieru? Takto sa odoberáme na obednú prestávku. O 13:00 pokračujeme.

Keďže po obede býva najťažší čas na prednášky. Preto nás čaká výber toho najlepšieho z marketingovej komunikácie. Aspoň podľa Ondreja Kořínka z Lowe GGK.

To najlepšie z marketingovej komunikácie sú emócie.

Toto nájdete už v ťahákoch zo stredných škôl. V slovenskej reklame nám to však moc nejde.

Prečítajte si knihu Stvorený pre beh. Spotrebiteľský efekt? Ondrej začal behať bosý a už nikdy si nekúpi tenisky značky Nike. Prečo, to nájdeme v tej knihe. Som zvedavý.

Po tipe na knihu tu máme tip na film: Moneyball. "Ak chcete byť v americkom filme človek, ktorý robí s číslami, musíte mať nadváhu a okuliare."

Menej intelektu a viac emócií. To vraj bude fungovať.

Keď prichádzalo O2, tak sa trápili s tým, ako bojovať s Orange. Pol roka pri spustení nič. V septembri nabrali odvahu a urobili O2 Fér, kde využili hnev na iných operátorov.

Rozhoduje emócia, nie cena.

Najväčší odliv od operátorov je smerom k O2.

Ukážka funkčnej kampane ako dostať ľudí do showroomu: kampaň NajTatko pre Škodovku. Napriek tomu, že auto bolo všade prítomné, nikto si ho nekúpil.

Na Slovensku vieme robiť vtipné kampane, ale nie emotívne. V publiku sa snažíme spomenúť na vtipné kampane. Ako-tak to lezie. Po otázke, ktorá kampaň nás dojala, zostalo ticho.

Reálne sme mali dve kampane: smutní psíci od Orange a výnimočné deti. TV spoty z dávnej histórie.

Krátka ukážka, ako sa robí emotívna reklama. Spot zo superbowlu. 2 minúty, strašné množstvo peňazí. Veľké emócie. RAM: God Made Farmers

Emócie fungujú. Ale musia byť skutočné.

Prečo nevieme robiť emotívne reklamy? Kreatívnych riaditeľov máme plno. Kreatívne riaditeľky dve.

Práca s emóciami je ťažká. Dojať je ťažšie, než povedať vtip.

Budú tam maminy, ktoré pripravujú deti do školy a vozia ich. O čom je táto reklama? P&G k olympijským hrám v Londýne: Best Job

Do tímu si berte ľudí, ktorí majú rodiny.

Pridajte viac kreatívnych riaditeliek.

Neotvárajte si reklamné blogy, ale oprášte rodinný album.

Hľadajte naozajstnosť

Nike tenisky s výstužami na päty robia medvediu službu. Ľudia behajú viac cez päty. A trpí zvyšok tela. (Už nemusím čítať knihu. Či?)

My sa čudujeme, prečo niekto chodí bosý. Kedysi by sa ľudia čudovali, prečo niekto chodí obutý..

Chalani na hodine marketingu: ty vole zvieratká. Po minute sú dojatí, po minúte a pol vlhnú a chcú si robiť deti.

Prichádza Marek Mikle z VÚB. Do 23 sekúnd sa dá príbeh s emóciami vopchať veľmi ťažko.

Slovenský marketing je nuda.

Bankový sektor je ten, v ktorom naozaj nechcete robiť.

Direct marketing? Nuda!

Milé gesto sa môže otočiť na peklo. Preto neoblepujte auto post-it štítkami k narodeninám.

Bankomat je najvyužívanejšie kontaktné miesto.

3-5 ročné deti nechápu princíp nedotykovej obrazovky. Do všetkého idú prstom.

Máme vysokú penetráciu internetu v domácnostiach, ale internet banking uprednostňuje len 1/3 klientov bánk.

VÚB je dnes banka, ktorá má najviac fanúšikov. A nevie, či je z toho šťastná.

Je to celé o lepičoch. I see what you did here..

Facebook pre VÚB nie je predajný kanál. Lebo ľudia nechcú, aby to bol predajný kanál.

Bankovníctvo je ešte stále vnímané ako nutnosť.

Slovák si pýta to, aby ho reklama zabávala. Nemá ho rušiť. Chce ju vnímať ako pokračovanie Paneláku.

Je tu plno agentov s teplou vodou, ktorí predávajú aplikácie, platformy, technológie. Tie však neznamenajú automaticky zvýšenie predaja.

Koľko si predal hypoték? Žiadnu, lebo som sa hral.

Najviac efektívne posty na FB boli tie, ktoré od ľudí požadovali jednoduchú interaktivitu. Napríklad doplnenie vety, prehadzovanie, ..

Každá kampaň VÚB je hardsell. Každá.

Moderátor k zástupcovi VÚB: no tak vy nepoviete narovinu, že okrádate ľudí..

Zuno sa podarilo pritiahnúť ľudí, ktorí uprednostňujú elektronický kontakt pred osobným. Nechcú tráviť čas vysvetľovaním na pobočke, koľko zarábajú, čo kupujú. Tiež sa však ukázalo, že je to veľmi malá skupina. 1-2 % populácie.

Reklama v prostredí internetbankingu je hotová katastrofa. IB má jednu jedinú funkciu, do ktorej sa nemá vŕtať.

Mesačne okolo 400 000 ľudí vykoná operáciu v IB. Zákazníkov má však 3x viac.

Cieľom VÚB na facebooku je, aby ich ľudia nevnímali zle. A stojí ich to (aj so mzdami) 430 € mesačne.

Jindřich Bardoň z Median SK o spotrebiteľovi naprieč komunikačnými prostriedkami. Budú čísla alebo zaujímavosti? Uvidíme.

Tlačené médiá klesajú. Nič nové pod slnkom. A interrnet čo? Stúpa..

Kiná sa držia. Pokles za posledné roky je veľmi mierny.

Ľudia si začínajú vyberať médium, ktoré sledujú. Počet tých, ktorí sledujú viac médií výrazne klesá.

Čo sa týka času venovaného čítaniu papierových novín samotných, nijak sa neskrátil. Denne ich čítame priemerne 20 minút.

Prieskumy čítanosti môžu byť zaujímavým zdrojom na predikciu do budúcnosti. Kým na trh nepríde nový hráč. V roku 2007 napríklad s našim trhom zakýval Plus 1 deň a utrhol viditeľnú časť čitateľov Novému času.

Zaujímavý pohľad je aj na graf mesačníkov. Po zániku časopisu Markíza žiadny iný vydavateľ nezaznamenal príliv nových čitateľov. Zdá sa, že s médiom odišla aj cieľovka, ktorá nemá potrebu byť uspokojená inde.

Na internete hľadáme zábavu a počasie. Aktuálne dianie skôr stagnuje.

A stúpa záujem o sex na internete. Klasika.

Prichádza Sam Moorthy, zakladateľ Icons & Images. S prednáškou Tell me a story.

Aj on si všimol, že ľudia začali odchádzať. Prichádzajú o zlatý klinec dňa. Nechápem ich rovnako ako on.

Keď chcete predať auto, nezačnete otázkou, či zákazník kupuje auto. Spýtate sa na jeho rodinu, aktivity, priateľov.

Viete si predstaviť, že oslovíte dievča otázkou: Chceš si to so mnou rozdať?

Ľudia majú radi počúvanie príbehov. Už od narodenia.

Máte databázu telefónnych čísel matiek s novorodencami. A) pošlete SMS s cenami produktov, B) nepošlete tú SMS, C) pošlete SMS s iným obsahom..

Branded content je lacný, jednoduchý, interaktívny a merateľný.

Prečo robíme marketing na Twitteri, Facebooku, blogoch, blablabla? Lebo to robia aj ostatní.

No a, samozrejme, aby sa o našej značke vedelo.

A preto potrebujeme transformovať naše myslenie. Tradičné myslenie.

Zameriavame sa na jednosmerné informovanie o tom, aká je naša značka a čo sa s ňou dá robiť. Prečo to má zaujímať zákazníka?

Musíme premýšľať, ako zapojiť zákazníka do celého procesu a aký prínos má z toho on sám.

Miesta pre začiatok: sociálne siete, blogy, podcasty, diskusné fóra a komunity. Ľudia sú tam.

Music for Life - Studio Brussel vyskúšalo inú komunikáciu. A ľudia sa začali pýtať: videli ste smädného chlapca?

Tú otázku však nepoložila reklama. Napriek tomu získali 3,3 milióna eur.

Namiesto pomenovania problému sa vytvoril príbeh, ktorý sa okolo neho točí.

Príklad: Bank of America neprišla s produktom Small business product from Bank of America. Ale prišli s Small business online community. Powered by Bank of America. Na pohľad možno nie veľký rozdiel, ale dopad bol výrazný.

SME neprišli do komunity primárne kupovať produkt. Prišli do komunity, kde sa mohli radiť.

Značky majú možnosť využiť "re-launch". Napríklad na naštartovanie nových vzťahov so svojimi zákazníkmi. V súvislosti s tým sa mi tlačí prirovnanie na slovenský spôsob: slávne vysielanie STV.

Omnoho úspešnejší môže byť príklad novozélandskej banky ASB. Premaľovali nielen pobočky a weby, ale aj bankomaty. Celkom chutne.

Viete si prestaviť, že titulná stránka webu banky bude obsahovať len jedno veľké: Hello?

Pomáhali aj príklady porovnávaní na Facebooku: používate častejšie hotovosť alebo kartu?

Treba si uvedomiť, že majitelia značiek majú malú alebo žiadnu kontrolu nad tým, čo o ich značke hovoria ľudia.

Položme si jednoduchú otázku: máme my alebo naša značka príbeh, ktorý chceme povedať?

Späť k SMSke zo začiatku prednášky: ako matka, chcete pre svoje dieťa dobré jedlo, alebo lacné jedlo. Tak prečo by ste niekomu posielali správu s cenou?

My si ideme dať malú prestávku a vy si zatiaľ pozrite toto video. Otázka je odpoveďou na marketing: What did you do to my sign?

Posledný dnešný blok o trendoch v komunikácii na rok 2013. Začína Michal Král z Pricemanie. Fyzickou rozcvičkou. Dvíhame ruky podľa nákupných zvykov. 50% prítomných používa porovnávače cien. Má to len jednu chybu, je nás tu ukrutne málo.

Niektoré eshopy generujú z porovnávačov cien cez 50% profitu.

Cítim sa trochu ako na produktovej prezentácii - slovíčka ako ROI, investícia, najlepší, Analytics

Pokračujeme dominantnými pozíciami, segmentami, funguje to, ľudia konvertujú.

Čím ďalej tým viac prestávajú byť porovnávače cien o cenách.

Prečo mám ísť na porovnávač, keď nie som najlacnejší? Hodnotenia! Certifikáty! Feedback!

Roku zohráva okrem ceny produktu aj rýchlosť a cena dopravy. Preto ma porovnávače nebavia. Nevedia to dobre porovnať.

Pri drahších výrobkoch sa nerieši cena, ale dôveryhodnosť obchodu.

Pixmania na Slovensku končí? Znižovala ceny a dvíhala poštovné.

Prichádza Martina Ličková z Websupportu. 5Prípadových štúdií z WS.

Začali porovnávať svetový trh s našim. A začali kopírovať služby, ktoré boli in.

WS sa chcel smerovať na klientov, ktorí nie sú technicky zdatní a odstránili z objednávok databázy. Custom hosting začal výrazne rásť.

Pomocou freewebu podporujú startupy a rozmaznávajú komunitu. A budujú si na nich pozíciu vo vyhľadávačoch.

Výpadky spravili našich klientov trošku nespokojnými. Trošku!?

Post o návrate ku kvalite sa otvoril 4000 krát a získal 300 likeov.

Ľudia ich začali obraňovať. Ambasádori dva dni riešili lásku k svojej značke.

PR budujú na silnom lídrovi. Snáď neskončia ako Apple..

Píšu články pre netechnických používateľov. Dostali sa na titulku SMEčka.

Realizujú aj user testing. Bod k dobru.

Bonus: dajte niečo zadarmo, najlepšie formou hry.

S miernym meškaním, ale predsa končíme. Ďakujem všetkým čitateľom za pozornosť, spoločnosti Mindshare za pozvanie na konferenciu a teším sa na stretnutie niekedy inokedy.