
Prajem všetkým dobré ráno, konferencia MMMMXII sa o chvíľu začína a sála sa plní. Prvé, čo ma po príchode prekvapilo bol tweetwall s náhľadom tohto streamu :)

Počas celej konferencie je možné klásť otázky pomocou Instando. Ak by mal niekto chuť kričať, musí to byť nahlas, aby to mohli preložiť do iných jazykov.

Krátka prezentácia o Instando: program, spíkri, feedback. Všetko potrebné na jednom mieste v mobile. Znie to dobre, aktívni užívatelia budú môcť vyhrať nejakú drobnosť.

Prichádza Ray Breen, ktorý bude hovoriť o bezpečnosti mobliných aplikácií

V roku 2015 sa očakáva globálne 1.3 miliardy smartfónov (z 4.8 miliardy celkovo)

Stratégia predaja v mobilnom biznise musí byť jednoduchá a bezpečná súčasne - inak to nepôjde

84 % užívateľov si všimne reklamu v mobile, 64 % používa nakupovanie v obchode výrobcu

Pre jasné zacielenie a personalizáciu je potrebné zisťovať: kde sme, kto sme a čo sme.

Mobil nie je viac nebezpečný, ako počítač.

Budovanie dôvery medzi zákazníkom a poskytovateľom v prípade služieb založených na lokalizácii je vo veľkej miere v tom, že dáta o polohe nesmú byť zdieľané s niekým iným.

Máte 3 až 6 sekúnd na to, aby sa vaša stránka zobrazila na mobile. Bez ohľadu na to, akú úžasnú grafiku máte...

Voľba vytvorenia vlastnej aplikácie prináša výhodu: užívateľ automaticky vystupuje z anonymity. Minimálne pred autorom.

Použitie One-Button nakupovania môže priniesť zvýšenie predaja o viac ako 30 %

Mobilné kupóny sú dobrý nápad. Zákazníci použijú cez 60 % z nich..

Podstata celej aplikácie by mala vyvrcholiť pomocou "Close-the-Loop" - okrem tradičného prehliadania je potrebné dať užívateľom priestor na interakciu.

Výhoda je tiež, že vo vlastnej appke ich môžete chrániť od externých vplyvov (bezpečnostne)

Otázka: Sú zákazníci ochotní poskytovať dáta o svojej lokalizácii a údajoch? - Áno, tí, ktorí kupujú aplikácie v store sú na to upozornení a veľmi často kliknú na potvrdenie..

Skenovanie QR kódov v obchode môže byť ohrozená vďaka našim lokálnym zákazom - ako ich máme zachytiť, keď je v obchode zakázané fotiť?

Je to niečo ako zákaz používania mobilov počas šoférovania. Pridajte handsfree a už je to o inom..

Nasleduje Mark Brill z TXT4ever

Dnešný trh je celkom jasne rozdelený: smartfóny vs. tradičné mobily. Stále ich máme veľa. Na Slovensku máme len 16 % smartfónov, v Európe celkom vyčnieva Rakúsko.

Každú sekundu sa predajú 4 iPhony a 8 Androidov.. Narodia sa asi 4 deti..

Twitter získava viac peňazí z reklamy na mobilných zariadeniach, ako na desktope.

10 % času s médiami trávime s mobilnými zariadeniami. 7 % s printovými novinami.

Ak nemáte svoj biznis aj pre mobilných užívateľov, neexistujete..

"Chceme aplikáciu!" Nie.. V skutočnosti potrebujete stratégiu.

Netreba sa zamerať len na aplikácie - mobilný web je rovnako dôležitý a môže distribuovať veľa zážitkov.

Budúcnosť mobilných riešení je vo vytváraní spojení (connections)

S pádom tradičných médií prichádza vzostup nových

Užívatelia tvoria obsah.. a zapájajú sa do procesu, ktorý nepreložím, lebo v angličtine vystihuje všetko: co-creation

50 % vyhľadávaní v mobilnej verzii Google so sebou nesie aj informáciu o lokácii

Ľudia zabíjajú nudu čakaním na dopravný prostriedok. KLM surprise sa s tým pekne pohralo :)

Ak predávate nejaké hmatateľné produkty, skúste spojiť mobilné technológie s obalom vášho výrobku

V budúcnosti môžeme očakávať mobilné zariadenia, ktoré budeme cítiť inak, ako len display (pekný príklad je napríklad pocit ťahu pri hraní Angry Birds)

Nechápem všetkých ľudí v promo videách, ktorí sa zobudia po prvom zvonení budíka a sú schopní používať technológie.. Ja vyzerám ráno ako zombie a tie malé písmenká sú posledné, na čo mám chuť.

Podstatná otázka: ako nám môžu mobilné technológie pomôcť v lepšom spájaní?

Užívatelia používajú aplikcáiu bežne 3 až 5 dní. Potom buď zapadne prachom alebo letí z mobilu von.

Európske práva ošetrujúce využívanie mobilných technológií sú značne prísne. Na druhú stranu prinášajú základnú bezpečnosť.

WiFi je jedna z najpodstatnejších technológií, ktoré napomáhajú mobilnému biznisu. Ak spojíte mobilnú aplikáciu s vašou lokálnou wifi sieťou v obchode, môže to priniesť zaujímavé výsledky.

Pomaly sa končí prvý blok, diskusia s Rayom a Markom vrcholí a nasleduje krátky coffee break. Ďalší blog začne Peter Netri, ktorý sa na Slovensku neodmysliteľne spája so službou foursquare.

Začína druhý blok prezentácií: Mobilné trendy u nás a vo svete. Teším sa najmä na Petra Netriho z 4sq.sk a Jozefa Metke, ktorý rozoberie moju tajnú srdcovku - augmented reality

Peter Netri sa značil za najväčšieho fanúšika 4sq na Slovensku. A napriek tomu si tam nenašiel priateľku..

Peter dostal vďaka sociálnym sieťam jediného Slováka, ktorý hral v dvoch najlepších tanečných kluboch na svete. Amnesia aj Ministry of Sound, ak sa nemýlim.

Myslím, že mojim čitateľom netreba predstavovať službu foursquare, takže krátke vysvetľovanie princípov s dovolením preskočím.

Mars Curiosity včera poslal tip na foursquare, čo odporúča pozrieť na Marse. Keď tam pôjdem najbližšie, iste sa tam checknem.

4sq zoznam miest s reštikami, kde sa natáčalo Áno, šéfe.. Už viem, čo začnem navštevovať :)

Badge za dochádzku do práce na bicykli? Prečo ho ešte nemám!?

Sociálna chladnička - keď sa checkne 10 ľudí, otvorí sa chladnička s pivom. Krása!

4sq má celosvetovo 25 miliónov používateľov.. denne 5 miliónov check-inov

V histórii 4sq spravilo 2.5 miliardy check-inov

Aktívne (pre biznis) využíva foursquare "len" 1 milión obchodníkov

Od apríla do septembra vzrástol počet používateľov na SK z 2700 za 5800

V Česku z 19000 na 29000

Top venues na Slovensku: Eurovea, Aupark, Hlavná stanica, Polus, Eset

Moderátor dal Petrovi 3 sekundy na odpovede na otázky. A tiež ho trochu zvozil za anglické výrazy :)

V Martinuse využije special len niekoľko desiatok ľudí mesačne. Podľa mňa dosť málo.

Prichádza Alojz Vlčko z mobilmania.sk o mobilných sieťach budúcnosti

Naši operátori sa zasekli pri HSPA, pretože pre LTE zatiaľ nemáme pridelené frekvencie. Opäť raz byrokracia stojí v ceste pokroku.

LTE prenosy by mali v roku 2014 (teoreticky) presiahnuť download 1.2 Gbps. Náš regulátor však neplánuje prideliť frekvencie, ktoré by to umožnili

71,5 % pokrytia populácie patrí Orange. 21 Mbit pripojenie pre takmer tri štvrtiny Slovákov. Telekom konečne dobehol Orange so 70 % za posledné obdobie.

Na odosielanie dát má najlepšiu teoretickú rýchlosť Telekom s viac ako 5 Mbps.

Ako vždy je na tom najhoršie O2. Pre tri obce síce spustili LTE, ale zatiaľ to vyzerá ako marketingový ťah oproti zvyšku Slovenska.

Pásmo 2600 Mhz zatiaľ zostane bez regulácie. Naopak 800 Mhz obmedzí výrazne.. Plánuje sa tiež tender pre nejakého potenciálneho nového operátora.

Samozrejme, že uvádzané rýchlosti sú teoretické. Reálne nie sú také pekné..

Dobrá vec na nových generáciach sietí: klesajúca odozva. Onedlho hráme Counter-Strike aj na mobile..

Podstatný problém pre užívateľov: nové siete, vyššia spotreba batérie. Na to mám len jednu reakciu: ****!

Očakáva sa výrazné zvýšenie streamu hudby a videa na mobilných službách. Cca okolo roku 2016. 43 násobne..

Moderátor položil zásadnú otázku: a ako pomôže táto prezentácia ľuďom z marketingu. Chcem sa smiať, trochu sa však tlačí na povrch plač.

Pripravuje sa prezentácia s titulkom "Mobil nie je trend" a prichádza Juraj Stankay, Google Industry Manager

Moderátor: Na slovo "trend" (čí napísať Trend?) sme tu pomerne hákliví :!

V Google nemajú radi datapuking (grcanie dát). Preto sa dnes dozvieme jedno číslo, skratku a tri vizuály. Ako bonus, ťahák.

48 % ľudí odchádza zo stránky, ktorá nie je optimalizovaná pre mobilný web

skratka pre dnes: ZMOT = zero moment of truth

je to moment, kedy sa užívateľ rozhoduje či vôbec niečo pôjde kúpiť. online.

Click to call, miestne rozšírenia a click to download.. Tri veci pre mobilný marketing, ktoré môžete použiť pri svojej kampani. Aj cez Google.

Moderátor: funguje ZMOT aj u jogurtu? To je taká biela hmota, niekedy z mlieka...

Najmenej využívaný reklamý formát: interaktívny

Beží Jozef Metke, posledná prednáška druhého bloku

Je tam kopec textu - to si nevšímajte. Na projekcii sa objavil kilometer definícií. Cítim sa ako na vysokej škole.

Hráme sa s flashovým autíčkom na papieri. Typická ukážka, som zvedavý na praktické aplikácie v živote.

Aplikácia AugMeasure - namiesto metra stačí iPhone

Car Finder - možno šikovné, ale ja zabúdam kde som zaparkoval v podzemných garážach. Tam moc GPS nepomáha.

Knihobežník ako príklad augmented reality? Ehm?

Rozoberáme aj geocaching. A vyhodenie z Panta Rhei. Nehovorte tam, že hľadáte knihu z Martinusu.

Prichádzajú ďalšie ukážky na videách: začína sa interiérovým dizajnom. Nasnímate miestnosť a ukladáte nábytok.

Predaj lístkov na hokej - namierte mobil na kúpený lístok a prihovorí sa vám váš obľúbený hráč.

Ďalšia pekná ukážka: chodíte po meste a na mobile vidíte scény z filmov, ktoré sa na tom mieste točili.

Porno pre ženy: zrkadlo v obchode, kde môžete meniť oblečenie.

Päť jedna klasika: Discovery Channel a zvieratká v obchode

Na Slovensku sa hojne používa plugin Layer :) rozhodne pozriem doma, čo to dokáže

Vlak na pódiu. Sánka dole šéfe!

Konkurencia Layeru: junaio

Máme tu len rýchly blok otázok a ideme na obed. Na hodinu sa s vami lúčim, nepatrí sa ľuďom písať do jedla. Zatiaľ dobrú chuť!

Obed a networking je za nami, s plnými bruchami ideme na Vojnu rivalov.

Úvod prezentácie je len promo video iCarte.. Čakal som trochu viac od TatraBanky

Prvý bod na slajde o dôvodoch bezkotaktnej mobilnej platby je interný cieľ spoločnosti - mať označenie inovátora na trhu.. Angličtina má na môj pocit správny výraz: confused

Bezkontaktnú mobilnú platbu považujú za bezpečnejšiu, lebo v prípadnú stratu mobilu si na rozdiel od karty všimneme skôr.

Nevýhoda riešenia: neposkytujú poistenie ako ku klasickým kartám. Takže moje peniaze sú vydané na milosť mobilnej aplikácii.

Moderátor: odložte si. Ale len veci. Nie ako u doktora!

Dobre som počul? Pracovníčka TB označila Čítačku za nešťastnú? Konečne to niekto priznal!

Vďaka iCarte môžete dobíjať iPhone aj cez miniUSB. Wow!

That ankward moment ked je moderator lepsie informovany o platbach mobilom ako zamestnanec banky.. :-/

Po TatraBanke ide prezentovat Union. Kdekoľvek dostupné poistenia.. Snáď to bude lepšie.

Union má fajn rečníka ale nečitateľné malé písmenká v prezentácii.

Ľudia cestujú do zahraničia častejšie, než si možno sami uvedomujú..

Provízia operátorov za mikroplatby cez SMS sa pohybuje okolo 30 %. Provízia agenta v poisťovni 10.

Problém SMS poistenia: klient si zaplatí aj cca 0,80 € za správy. Okrem samotnej ceny poistenia, samozrejme.

Union pripravil mobilné aplikácie.. Pre fungovanie potrebujú spracovávať SMSky. Napriek tomu ich používa 11 % všetkých, čo sa poisťujú cez mobil.

Pri testovaní aplikácie zvolili užívateľské testovanie cez portál mojandroid. Good move!

Penetrácia mobilnými telefónmi na Slovenku je 112 %. Priemerne pošleme 16 SMSiek mesačne.

Čísla poistenia sú obchodné tajomstvo, ale očakávajú 35000 klientov tento rok.

Nechápem princípu aplikácie, ktorá má zjednodušiť prístup a namiesto iných kanálov používajú najdrahší komunikačný kanál na prenos údajov medzi aplikáciou a poisťovňou - SMS správy.

Situácia zachránená, pripravujú aplikáciu, ktorá nebude riešiť SMSky. Len čo vyriešia ako nepresmerovať užívateľa von z appky pre zaplatenie.

Táto konferencia je na to, aby sa tu prezentovalo čo je nové.. Taký foursquare, používa to 22 ľudí... Mohla to byť pekná prezentácia, týmto ma trochu naštval.

Michal Rehák z iCompliance ide hovoriť o tom, ako páchať trestnú činnosť bez toho, aby na nás prišli. Alebo aj nie.

Keby niekto nevedel, iCompliance je iPhone aplikácia na kontrolu obchodných partnerov. Ja som tiež nevedel.

Augmented reality má životnosť možno 3-4 roky podľa Michala.

Kontrola ochodných partnerov je podľa zákona nutná..

Aplikácia hľadá približné zhody voči databázam. Je to však len klient, fyzicky hľadá server.

iCompliance v appstore už nenájdete - ponúka sa len ako korporátne riešenie. Firma dostane pod svoje krídla aj vyhľadávací server.

Používajú sa dve databázy - z USA a Európy

Skok z iCompliance na VidimByty.. Radsej by som videl vyuzitie background checku v praxi.

Moderátor: Brusel s vami nesúhlasí, ale ja s vami súhlasím.

Vyhlásenie súťaže o najlepšie mobilné kampane neprebehne, pretože ani žiadna súťaž neprebehla. A ja už potrebujem kávu a cigaretu. Moderátor ruluje!

Začína posledný blok - kde nás ešte mobilný svet môže ešte zastihnúť. Dúfam, že tých najlepších spíkrov si nechali na koniec :)

Juraj Siska začína prednášku o DRM

Prečo vlastne máme DRM? Pretože štúdiá si to vyžadujú..

Preberáme základné veci zo sveta DRM - nutnosť vlastných klientov na dekódovanie, licenčné kľúče či CDN.

Mnoho firiem má problémy s požiadavkou, aby bol obsah prístupný aj bez pripojenia k internetu.

Adobe a Microsoft mali monopol na DRM, tak sa Panasonic, Philips, Samsung a Sony rozhodli vyrobiť vlastný systém ochrany.

Marlin je prvá technológia DRM prispôsobená na HTML5.. To je tá, ktorá vznikla ako reakcia výrobcov na monopol. Google má tiež svoju, tú však získal akvizíciou..

Moderátor: Neukradol ste nejaký film niekedy? Vážne? To ste tu jediný!

Obmedzenie obsahu podľa lokality je takmer výlučne riešené podľa IP adresy

Prišiel Rado Grežo.. A moderátor ho núti spievať..

Prejdeme si štatistiky, niečo z toho ste už dnes videli, ale ja budem aspoň vtipný.

25 % nainštalovaných aplikácií nebolo spustených ani raz!

Za bordel v mobilných storoch môže Google a Android. Apple má jeden a hotovo.

93 % užívateľov iPhone sa pripája na internet..

Penetrácia smartfónov konečne dosahuje úroveň, kedy už začína mať zmysel riešiť mobilné riešenia. Stane sa to presne 1. januára 2013 po polnoci.

Nové slovíčka: chatterboxing, dual screen viewing.. O čo ide? Ak sa cez Farmu nudíte a pozeráte do mobilu..

Rado včera pozval kamošov k sebe, aby pozerali do svojich mobilov..

Technický probléms výstupom zvuku videa z MacBooku sa vyriešil štýlovo: mikrofón pri reproduktoroch..

Virgin v USA predáva promo aplikáciu za 5 dolárov. Odvaha!

Je určená pre tých, ktorí sa boja lietať. Vysvetľuje detailne okolnosti letu. A poskytuje aj meditačné cvičenia. Cool.

Radove prednášky sa nedajú prepisovať do krátkych statusov. Treba vidieť a zažiť.

V Južnej Kórei majú QR kód, ktorý sa dá oskenovať vďaka tieňu len medzi 12-13 hodinou.

Nerozmýšľajte nad mobilnými riešeniami ako nad doplnkami. Sú rovnocenné offline svetu.

Nič viac neviem. Nepýtajte sa.

Martin Adámek, android developer, ktorý mal prvú aplikáciu na markete ako Slovák a ako prvá mu aj dosiahla milión stiahnutí. Good.

Priama platba za aplikáciu nemusí byť vždy cieľom vývojára.

Reklama v aplikácii je čisté zlo.

Najlepšie mozgy našej generácie sa zaoberajú tým, ako donútiť ľudí kliknúť na reklamu.

Existuje veľké množstvo android užívateľov, ktorí neaktualizujú aplikáciu na najnovšiu verziu.

Dobrý trik je vydať aplikáciu ako bezplatnú betaverziu: užívatelia nájdu dostatok chýb a potom konverzujú na platenú plnú verziu.

Zníženie ceny aplikácie nevedie k zvýšeniu zisku. Downloady stúpajú ale konečný zisk je podobný.

Posledná prednáška - Peter Komornik - a súboj HTML5 vs. natívne aplikácie.

Facebook nastolil HTML 5 celkom krutú ranu

Problémy: pomalý progres, nižší výkon, závislosť na prehliadačoch

Chýba tiež predajný kanál

Výhody: škálovateľnosť, náklady, okamžitý update, testovanie nových nápadov, žiadne platenie distribútorovi

Vízia je pozitívna, snáď sa HTML5 bude dariť.

Prednášky sú za nami, už len žrebujeme niečo ako tombolu :)

Ja som vždy chcel byť moderátorom žrebovania Športky. Dobre mu to ide.

Ceny vyžrebované, šťastie som mal ako tradične. :)

Priatelia, konferencia Mobilný marketing 2012 sa končí, ďakujem HN konferencie a Mindshare za pekný event! Vidíme sa, verím, čoskoro. Report z tejto akcie bude onedlho na blogu.